Anmeldelser
”…Tine Rehling, der atter bekræfter sit opsigtsvækkende talent. Få slår harpen med en sådan formsikkerhed og knejsende spændt frasering.”
(Jan Jacoby, Politiken)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”…Tine Rehling er en musiker, der tvinger én til at lytte, et levende dementi af harpens ry som et blødagtigt mæhæ, der kun kan hænge guirlander op. Hendes ekspansive frasering og vidtskuende formsans sprænger repertoirets krav…. ”…. Rehlings farverigdom var fascinerende… .. De rigeste udfordringer leverede Britten og Ravel, der begge blev bevægende skønhedsoplevelser….. Rehling gjorde harpen på én gang til beåndet klangkilde i drømmende orkestrale visioner, smidigt yndefuld hovedperson og bærende kraft i hele den musikalske opbygning.” (Jan Jacoby, Politiken)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”…Udover den sikre beherskelse af instrumentet og den frie og naturlige musikalitet, hæfter man sig især ved at hun ikke lader sig nøje med det blødt eftergivende temperament der gerne forbindes med harpen. Tine Rehling fedter ikke i det. Hun tager teten som solist: Spiller fast og autoritativt igennem med rytmisk beslutsomhed, et godt sug i fraseringen og mod til at give fat om de kraftigere dynamiske nuancer. Men hun kommer også godt ud i krogene af instrumentets klanglige delikatesser, og så kan hun få harpen til at synge på tværs af de knipsede toner, takket være en anslags kontrol, der er helt styret af musikalitet og formsans.” (Jan Jacoby, Politiken)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”…Tine Rehling viste en forbløffende evne til at udnytte harpens klanglige og dynamiske finesser….., musikken fik kraft og mening gennem Tine Rehlings levende og virtuose spil….” (Steen Chr. Steensen, Berlingske Tidende).
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”…Tine Rehling formår at lægge både styrke og sensibilitet i det musikalske udtryk, og hun holdt med sin overbevisende formning sit publikum fangen gennem hele koncerten.” (Thorkil Kjems, Jyllandsposten)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
“…Tine Rehling spillede sin solostemme blændende og med stor autoritet…” (Tove Mortensen, Nordjyske Stiftstidende)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”Britten har skrevet en prægtig Suite…Det er stor musik, som man gerne ville høre en gang om ugen i Tine Rehlings version…Tine Rehling er en virkelig musiker. Hendes farvelægning, hendes udredninger af de musikalske ideer og den selvfølgelige strømmen i hendes spil var hendes glæde, der blev til vores glæde.” (Thomas Viggo Pedersen, Kristelig Dagblad).
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”…En opsigtsvækkende debut…. – …Tine Rehling håndterer harpen teknisk ubesværet. Dertil kommer, at hun forstår at bryde igennem instrumentets æteriske ynde og spille. Så det lyder af musik…” (Teresa Waskowska, Politiken)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”….Den hér indspillede harpemusik (Per Nørgård, Works for harp and ensemble) er i enhver henseende en opdagelse og oplevelse værd. Tine Rehling, som er i tæt samarbejde med Per Nørgård, er en fremragende interpretør af Nørgårds Musik; hun synes i et med klangen, så naturligt og selvfølgeligt lykkes alt her.” 5 ud af 5 stjerner. Fra anmeldelse af Christian Vitalis, ( det tyske netmagasin, Klassik.com)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
” Med Tine Rehlings harpe i centrum…. ”Gennem Torne” i Nørgårds Maria værk for harpe, strygekvartet og to træblæsere, der mildt og forunderligt satte punktum for en aften i selskab med en stor, nysgerrig kunstner og et udvalg af hans værker. Tyve minutter taget ud af evigheden og fyldt med forunderlighed var Rehlings og hendes medmusikeres bidrag. Tak for det.” (Thomas Michelsen, Politiken.)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”Tine Rehlings inderligt følsomme udførelse af soloen var mindeværdig (Nørgård Gennem Torne)” Jan Jacoby, Politiken
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
“..og Tine Rehlings storladent formede harpespil var en oplevelse for sig…” (Jan Jacoby, Politiken.)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
“…og Tine Rehlings soloindledning med to flotte bearbejdelser af guitarmusik af Isaac Albeniz kom til at danne et højdepunkt i aftenens program. Hun spiller smukt og udtryksfuldt, idérigt og dygtigt og fik sit fortjente store bifald.”( Frederiksborg Amtsavis)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
” Festivallens sidste koncert blev leveret af det velspillende Esbjerg Ensemble. Med sig havde de harpenisten Tine Rehling ved opførelsen af Per Nørgårds Gennem Torne. Værket er tilegnet Tine Rehling, hvilket man slet ikke var i tvivl om, da man hørte den lille dame udfolde sig på det ellers yndige insrument. Hvilke lyde og mislyde værket manede frem! Et poetisk stilfærdigt og alligevel dystert værk, der først til sidst blomstrede op. Det virker ikke, som om Rehling spiller for publikums skyld, men alene for sin egen. Hun skaber sit eget rum, med en sådan indlevelse, at man som tilhører bliver forført. Hun møder ikke publikum, men suger dem i kraft af sit intense spil til sig.” (Rikke Krabbenhøft, Dansk Musik Tidsskrift.)
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”…a magnificent release superbly played by Tine Rehling who has a long and close association with Nørgård’s music for harp….”
( Hubert Culot, Musicweb international).
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
”…Despite the presence of a small PA system, Nordsø’s performance with hugely talented Rehling, amid the monastic surroundings of the Aalborg Kloster, was an essentially unpugged affair…. …. served up by two world-class practitioners …. (Paul Fowles, Classical Guitar Magazine (England))
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –